Tuesday 4 May 2010

Principen är densamma - jag har rätt

P säger att jag inte kan ta någon annans erfarenhet och göra till min. Jag säger att det är fel. För man kan ju inte bara lära sig på egna misstag och framgångar - nej, utnyttja omgivningen. Särskilt de äldre.



Min far är en stark ledare och - may I say so - pretty damn successful. Genom att lyssna, iaktta och ta till mig hans sätt och sedan utgå från mina egna värderingar så har jag utvecklat ganska bra och kunkurrenskraftiga drag. Jag var minst världens bästa KvartersFörman på HMS Malmö.  



Min mamma är en klok och erfaren kvinna. Vi har sällan samma åsikt om hur att hantera saker, men det har bara lärt mig att det finns mer än ett sätt att se saker på. Livet är inte svart eller vitt och ibland får man jämka. Vare sig det är för husfriden eller för emotionella. 
How to choose your battles.



Min bror är militär och man. En stark karaktär och någon jag hyser stor respekt för och ser upp till. Han har en fantastisk energi och auktoritet och det var härligt att få göra lumpen i hans gamla jaktmarker. Stoltare lillasyster än mig får man leta efter när officerare ännu mindes min bror, både från hans tid i lumpen och senare som yrkesmilitär. Givetvis skulle ingen säga något ont om honom in my face, men det stärkte mig att de spontant tänkte på honom när de hörde mitt namn. Samt det faktum att de tog sig tid att berätta för mig vilket bra intryck de hade av honom.


Min syster är mamma till 4 flickor. Jag tycker nästan det räcker att bara nämna det, men hon är en stark person. Genom att se hur hon uppfostrar sina barn och hur hon prioriterar så har jag lärt mig vad jag tycker. Men hon går sin egen väg och hon är glad, känslofylld och  utåtriktad. Hon, liksom jag, sätter andra människor först. Men vi lär oss tillsammans att ibland får man prioritera sig själv. 
Ibland måste man ta vuxna beslut.


Min fina Krikelin äger stor insikt och jag är glad och tursam att ha en vän som accepterar mig och älskar mig - trots att hon känner mig bättre än någon annan.


P är en intelligent och stark person, mån att lyckas och angelägen att vara till lags. Han har ett helt annat sätt att resonera än vad jag har och vi lär oss från varandra hur vi bäst sköter vårt förhållande.


Så P, genom den här långa utläggningen anser jag mig ha bevisat att jo - man kan visst göra någon annans erfarenhet till en del av sina egna. Det är det livet handlar om. Att växa och att utvecklas för att bäst kunna utnyttja sin potential och nå sina mål. Så när vi har olika åsikter så innebär det bara att vi ger varandra en chans att växa. Tillsammans. 
And that goes for all kind of relations. 


Peace

No comments:

Post a Comment